تولد انسان
برای ایمان آوردن به خدا توجه انسان در قرآن کریم به نمونه های مختلف خلقت از قبیل آسمانها-حیوانات-گیاهان-انسان و غیره گردیده است و از انسان خواسته شده است تا در این موارد غور کند
ما شما را بیافریدیم پس چرا تصدیق نمیکنید
(سوره الواقعه آیه 57)
اعجاز قرآن در آیه هاى مختلف پیداست. بعضى آیات چیزهایى را ذکر نموده که در قرن
هفتم میلادى نا ممکن بود که یک انسان قادر به درک آن باشد مثلا
انسان از تمام منى نه بلکه از یک قسمت آن ساخته شده است
نطفه مرد تعیین کننده جنسیت طفل میباشد
رشیم طفل مثل یک جوک در رحم مادر مى چسبد
جنین در داخل رحم در سه تاریکى انکشاف مینماید
قطره منی
منی در داخل وجود مادر حرکت کرده تا به تخمک برسد از جمله 250میلیون اسپرم موجود در منی صرف یک هزار آن خود را به تخمک زن می توانند برسانند بعد از پنج دقیقه رقابت بالاخره صرف یک اسپرم میتواند داخل تخمکی که جسامت برابر نصف یک دانه نمک را دارد شود این موضوع در سوره قیامت ذکر گردیده است
آیا نطفه ای از منى انزال شده نبود
(سوره القیامه آیه 37)
در این جا می بینیم که خدا واضح می سازد که انسان از تمام منی نه بلکه از یک قسمت بسیار کم آن ساخته شده است و این موضوعی است که در قرن بیستم فهمیدند
مخلوط منی
مایع منی صرف حاوی اسپرم نبوده بلکه از مایعات مختلف می باشد منی یک مخلوطی از مایع ساخته شده در خصیبه ها و کیسه های منوی-غده پروستات و دیگر غدوت است مجرای بولی می باشد تجزیه آن نشان میدهد که در آن اسپرم-ویتامین ث-کلسترول-فلاوین-شکر-جوهر لیمو-پروستاگلاندین-فسفو لیپید-جست-هیالورنیدیز و غیره اجزا می باشد این مایع وظایف مختلف مثل تهیه انرژی برای اسپرمها-خنثی ساختن محیط تیز آبی در محل دخول به رحم-ایجاد یک مسیر لغزنده برای حرکت آسان اسپرم و غیره را دارا می باشد این موضوع صدها سال قبل در قرآن ذکر شده بود
ما انسان را از آب نطفه مختلط آفریدیم
(سوره الانسان آیه 2)
در یک آیه دیگر بر خلقت انسان از جوهر مخلوط تاکید میکند
آن گاه نسل وی را از خلاصه یا جوهر یک مایع بیقدر ساختیم
(سوره السجده آیه 8)
لغت سلاله یعنی قسمت اساسی و مهم یک شی یعنی جوهر آن
جنسیت طفل
تا این نزدیکى ها مردم فکر میکردند که جنس طفل توسط زن تعیین میگردد (مردم
ما هنوز هم به این عقیده اند که زن شان دختر زا است). و بعضا فکر میشد که ممکن است هردو
پدرو مادر در تعیین جنسیت طفل نقش بازى کنند. اما قرآن واضح ساخته بود که جنسیت از
قطره منى مرد نشأت میکند
و او جفت مذکر و مونث را آفرید از نطفه مرد که میریزد
(سوره النجم آیه 45-46)
آیا در اول نطفه ای از جنس منی نبود پس آن نطفه خون بسته و بالاخره آفریده و آراسته گردانید و از آن دو جنس مرد و زن را پدید آورد
(سوره القیامه آیه 37-39)
پیشرفت علم ژنتیک و بیولوژی مالیکویر صحت این معلومات را تصدیق نمود در قرن بیستم دانستند که جنسیت طفل توسط سلول های اسپرم مرد تعیین میگردد
عامل تعیین جنسیت کروموزومها اند 46کروموزوم معین کننده ساختمان هر انسان است که از آن جمله دو عدد آن بنام کروموزومهای جنسی یاد میشوند این کروموزومهای جنسی در مردان ایکس و ایگرد و در زنان ایکس و ایکس به خاطر شباهت شکل شان به این حروف نامگذاری شده اند کروموزوم ایکس خصوصیات زنانه و کروموزوم ایگرد خصوصیات مردانه را انتقال می دهد
تشکیل یک انسان یا طفل جدید از اثر یکجا شدن یکی از این دو کروموزومها که در زن و مرد به قسم جفت وجود دارند صورت میگیرد سلول جنسی زن به دو سلول تقسیم شده که هر کدام صرف خصوصیات زنانه دارد در حالی که سلول جنسی مرد وقتی تقسیم می شود دو نوع مختلف اسپرم را می سازد که یکی آن کروموزوم ایکس و دیگری کروموزوم ایگرد است وقتی کخ تخمک زن که کروموزوم ایکس دارد با اسپرم حاوی کروموزوم ایکس یکجا شود طفل دارای کروموزوم های ایکس ایکس میشود یعنی دختر متولد می شود و اگر تخمک زن که صرف کروموزوم ایکس دارد با اسپرم دارای کروموزوم ایگرد یکجا شود طفل دارای کروموزومهای ایکس ایگرد می شود یعنی پسر متولد می شود
پس جنسیت طفل توسط اسپرم مرد تعیین می شود در حالیکه در اکثریت جوامع فکر می شود که تعیین جنسیت مربوط به زن است و زنان به خاطر به دنیا آوردن دختر تحقیر میشوند
هزاروچهارصد سال قبل قرآن این خرافات را رد نموده و موضوعی را بیان نموده بود که حالا به حقیقت آن پی برده ایم
علقه ای که به رحم میچسپد
اگر به موضوعاتی که در قرآن اشاره گردیده دقت کنیم موضوعات بسا مهمی را خواهیم فهمید وقتی که اسپرم مرد با تخمک زن مخلوط شد اساس یک طفل مانده می شود این سلول واحد به نام زایگوت یاد می شود که متداوما تکثیر نموده و به یک توته گوشت به نام رشیم مبدل میشود که این مراحل توسط میکروسکوپ قابل دید می باشند این رشیم آزاد نمانده بلکه خود را به دیوار رحم مادر چسبانیده در آن ریشه می کند
تا بخوبی قایم شود و از
شناختن خدا و قرآن, [22.12.17 23:57]
طریق همین ریشه مواد غذایی را که برای رشد و نموی وی ضروری است از خون مادر میگیرد
پس این یک معجزه دیگر قرآن است که به چسبیده بودن رشیم در رحم مادر اشاره میکرد
انسان را از علق آفرید
(سوره العلق آیه 2)
کلمه علق به معنی یک چیزی که در یک جا بچسبد می باشد این لغت برای جوک یک حیوانی که خود را به جسم یک حیوان دیگر میچسباند و خون وی را میمکد هم گفته شده است
مطمئنا استفاده از این لغت بخصوص برای توضیح در رحم مادر صرف کلام الله بوده است که پروردگار همه کلمات است
پوشانیدن عضلات بالای استخوانها
معلومات مهم دیگری که قرآن تهیه نموده مراحل نمو در داخل رحم مادر می باشد
آن گاه نطفه را علقه ساختیم و از علقه گوشت پاره ای به وجود آوردیم و از آن گوشت پاره استخوانها را و سپس بر استخوانها عضلات را پوشانیدیم و پس از آن خلقتی دیگر ساختیم
(سوره المومنون آیه 14)
امبریولوژی علمی است که مراحل رشد و نوی طفل را در داخل رحم مادر مطالعه میکنند تا نزدیکی ها دانشمندان امبریولوژی فکر میکردند که استخوانها و عضلات همزمان ساخته میشوند در حالی که تحقیقات تکامل یافته میکروسکوپی نشان داد که این مراحل شرح یافته در قرآن کاملا درست است در اول از گوشت که معجونی از تمام انساج است غضروف به وجود آمده که بعدا به استخوان تبدیل می شود بعدا سلولهای عضلات تولید شده و بالای استخوانها جا به جا شده آنها را میپوشاند یک نشریه علمی به نام تکامل انسان چنین میگوید
اسکلت عمومی رشیم در هفته هفتم با تولید استخوانها شکل میگیرد بعدا به زودی ساختار عضلات شروع می شود عضلات محل خود را در اطراف استخوانها احراز میکنند بعدا عضله شکل درست خود را به خود میگیرد تشکیل عضلات در هفته هشتم واقع میشود خلاصه اینکه سلسله مراحل تکامل انسان طوری که در قرآن واضح شده عینا در مطابقت با علم امبریولوژی معاصر می باشد
مراحل و تاریکی ها در رحم مادر
قرآن میگوید که طفل طی مراحل تاریکی های سه گانه آفریده شده است
شما را مرحله به مرحله در رحم مادرانتان آفرید در تاریکی های سه گانه
(سوره الزمر آیه 6 )
ظلمات ثلث یا تاریکى هاى سه گانه در جریان تکامل رشیم عبارت اند از
یک تاریکی جوف بطن
دو تاریکی داخل رحم
سه تاریکی داخل غشای طفل
بیولوژی امروز آشکار ساخته است که تکامل رشیم و طفل در داخل سه جوف تاریک طوری که در آیه مبارکه آمده است صورت می پذیرد به علاوه علم ثابت نموده که هر کدام اینها از جدارهای سه طبقه ای تشکیل شده اند
جدار بطن داراى طبقات جلدى (پوست) تحت الجلد و عضلات میباشد
جدار رحم دارای طبقه خارجی رحم-طبقه عضلانی رحم و طبقه داخلی رحم که رشیم در آن غرص میشود
غشایی که طفل در آن در داخل رحم قرار دارد نیز از سه طبقه به نام های
amnion-chorion-decidua
تشکیل شده است
گذشته از این آیه فوق میتوانید به سه مرحله زندگی داخلی رحمی اشاره داشته باشد که این سه مرحله عبارتند از دوونیم هفته اول یا مرحله قبل رشیمی تا هشت هفتگی مرحله رشمی و بعد از آن تا وقت تولد مرحله جنینی
مرحله قبل رشیمی:در مرحله اول زایگوت انفسام نموده و به یک خوشه از حجرات تبدیل می شود که خود را به دیوار رحم مادر می چسباند این حجرات به تدریج سه طبقه را تشکیل میدهند
مرحله رشیمی:این دوره پنجونیم هفته بوده که انساج و اعضای مختلف عضویت شروع به بمیان آمدن می کنند
معلومات در مورد نشو ونمای یک طفل در بطن مادر صرف بعد از تحقیقات با وسایل مدرن امکان پذیر گردید در حالی که مانند سایر معلومات علمی قرآن کریم به طور اعجاز انگیزی موضوع را مطرح نموده است و این خود نشانه دیگری بر این است که قرآن کلام الهی است
مرحله جنینی:بعد از هفت هشتم بوده که کاملا مشابه به یک انسان می باشد با آنکه در اول صرف سه سانتی متر طول دارد این مرحله مدت سی هفته الی ولادت دوام دارد
موقعیت ابتدایی صور نطفه
و در آیات دیگر در مورد محل تولید نطفه چنین می فرماید
از آب جهنده خلق شده که از بین تیر کمر و قبرغه ها خارج شده است
(سوره الطارق آیه 6-7)
صد سال قبل علم امبریولوژی نبود و منظور از این آیات درست فهمیده نمیشد زمانی که طفل داخل رحم مادر قرار دارد(در جنین پسر) و تخمدانها(در جنین دختر) در محلی که گرده ها موقعیت دارند قرار دارد یعنی در محل تقاطع ستون فقرات یا تیر کمر با قبرغه ها قرار داشته و بعدا به موقعیت اصلی شان پایین میروند
خصیه ها از بین تیر کمر و قبرغه ها در ماه سوم داخل رحم به طرف پایین حرکت
نموده در حوصله قرار میگیرند. بعد از ماه هفتم پایین آمده به قسمت پایینی جدار شکم رسیده و بالاخره در ماه نهم نزدیک به وقت تولد خارج شکم در جاى اصلى خود قرار میگیرند این حکمت قرآن دلیل دیگر اثبات آن منحیث کلام الهی می باشد